Soalan: Assalamualaikum.
Apakah pendapat tuan mengenai Mesin Basuh Kain moden? Ada yang mempunyai fungsi ‘3x bilas’. Ada yg mempunyai fungsi ‘overflow rinse’.
Adakah mesin ini dapat mensucikan najis?
Wassalam
Apakah pendapat tuan mengenai Mesin Basuh Kain moden? Ada yang mempunyai fungsi ‘3x bilas’. Ada yg mempunyai fungsi ‘overflow rinse’.
Adakah mesin ini dapat mensucikan najis?
Wassalam
Jawapan: بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله
Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
Pakaian yang akan dibasuh dengan menggunakan mesin basuh sama ada :
1. Terkena najis
2. Atau tidak
Pakaian Tidak Terkena Najis
Sekiranya pakaian tersebut tidak terkena sebarang najis walaupun kotor maka tidak timbul sebarang masalah menggunakan mesin basuh tersebut iaitu pakaian yang dibasuh dengan mesin basuh itu hukumnya tetap suci boleh digunakan untuk melakukan solat walaupun pakaian tersebut tidak dibilas.
Pakaian Yang Terkena Najis
Najis yang masih ada pada pakaian dibuang terlebih dahulu dan dibilas tempat yang terkena najis sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh terutama mesin auto yang sistem bilasannya tidak ada proses pengaliran (السيلان) seterusnya air tidak keluar ketika aktiviti basuhan berjalan. Masalah timbul apabila mesin basuh itu digunakan untuk membasuh pakaian yang terkena najis tanpa membilasnya terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh, maka hukum pakaian yang dibasuhnya itu tidak suci kerana menurut Mazhab Syafie pakaian yang terkena najis itu dibasuh dengan air yang tidak sampai 2 qullah dalam takungan mesin basuh itu dan semua pakaian bernajis tadi akan bercampur dengan pakaian yang tidak terkena najis. Maka hukumnya adalah semuanya mutanajjis (bernajis).
Pakaian yang terbukti secara nyata terkena najis seperti air kencing, darah, mazi dan sebagainya, maka hendaklah dibersihkan atau dibuang najisnya (‘ainnya sehingga hilang rasa, warna dan baunya) dengan cara dibasuhnya bersungguh-sungguh secara berasingan dan dibilas terlebih dahulu, kemudian barulah dimasukkan dalam mesin basuh bersama pakaian yang lain. Basuhan dengan mesin adalah memadai lagi suci pada neraca Islam.
Hal ini adalah kerana Mazhab Shafie menekankan istilah berkenaan “air dua qullah” berdasarkan hadith daripada Ibnu Umar, katanya: Bersabda Rasulullah ﷺ :
Hal ini adalah kerana Mazhab Shafie menekankan istilah berkenaan “air dua qullah” berdasarkan hadith daripada Ibnu Umar, katanya: Bersabda Rasulullah ﷺ :
إذا كان الماء قلتين لم يحمل الخبث
Yang bermaksud, “ Bila air telah sampai dua kolah, ia tidak mengandungi najis.” HR ibn Hibban dan dia mensahihkannya. Maksud hadith ini adalah jika air isipadunya dalam suatu bekas sampai 2 qullah ( lebih kurang 204 liter) atau lebih semata-mata terkena najis, tidak menjadi najis jika ia tidak berubah. Namun jika air dalam bekas tersebut isi padunya kurang daripada 2 qullah semata-mata terkena najis, air tersebut jadi mutanajjis (bernajis) walaupun ia tidak berubah.
Peringatan : Perkara yang amat penting yang perlu diambil kira ketika membasuh apa jua pakaian yang terkena najis, mestilah mengalirkan air mutlak pada pakaian tersebut pada bilasan yang terakhir atau boleh juga mencelup pada air yang banyak yang melebihi dua qullah.
والله أعلم وأحكم
No comments:
Post a Comment